Qu’est-ce que WILU?

L’Atelier annuel sur la formation documentaire, qui est plus communément connu sous son nom anglais – Workshop for Instruction in Library Use ou WILU, est un congrès annuel canadien où les participants se rencontrent pour discuter de sujets opportuns liés à la formation documentaire et à la maîtrise de l’information.

En mai 1972, cinq participants canadiens assistant à une conférence sur la formation documentaire à Ypsilanti au Michigan se sont rencontrés pour discuter de façons pour partager leurs expériences avec d’autres bibliothécaires canadiens.

En quelques mois, les membres suivants ont formé un comité directeur :

  • Boris Chumakov (Université York)
  • Richard Dewey (Sir George Williams University, maintenant l’Université Concordia)
  • Lucie Greene (University of Western Ontario)
  • Patricia Grieg (University of Western Ontario)
  • Sheila Laidlaw (University of Toronto)

Suite à des commentaires enthousiastes reçus de la part des participants à un atelier en août 1972, des principes directeurs ont été établis :

  • Le public cible est constitué du personnel et de bibliothécaires des universités et collèges de l’Ontario et du Québec (aujourd’hui, les participants de WILU proviennent du Canada, des États-Unis et ailleurs)
  • Le comité doit être composé de membres de divers établissements (aujourd’hui, la responsabilité revient à un établissement à chaque année)
  • L’atelier doit agir indépendamment (et continue de le faire) de toute organisation professionnelle afin de faciliter une participation populaire au meilleur prix possible
  • L’atelier doit mettre l’accent sur l’expérience et l’apprentissage (aujourd’hui, WILU intègre un apprentissage et des expériences pratiques avec de la théorie et de la recherche pertinentes)
  • Les conférenciers externes doivent être limités le plus possible afin de favoriser les interventions des membres du corps professoral et des étudiants à qui est destinée la formation documentaire
  • Les frais d’inscription doivent être fixés (et le sont encore) au meilleur prix possible et l’hébergement sur campus doit être offert si possible (d’importantes contributions des établissements hôtes et de commanditaires ont contribué à maintenir des frais d’inscriptions raisonnables)
  • L’atelier fonctionnerait sur une base de recouvrement des coûts, avec des fonds de démarrage transférés d’un hôte à l’autre (ces normes continuent encore aujourd’hui)

WILU évolue et se rédéfinit comme le congrès de premier plan au Canada portant sur la formation documentaire et WILU continue d’évoluer et de se redéfinir comme le plus important congrès sur la maîtrise de l’information au Canada et attire maintenant des participants et des conférenciers du Canada et du monde entier.

 

Historique des hôtes

2017 University of Alberta – Engage, Expand, Explore

Niigaanwewidam James Sinclair: Appropriation or Appreciation: How to Engage Indigenous Literatures
Jessie Loyer: Librarians, wâhkôhtowin, and information literacy instruction: building kinship in research relationships
2016 University of British Columbia – Intersections

Emily Drabinski: Intersections with Power: Critical Teaching the Library Catalogue
E. Paul Zehr: Closing Keynote
2015 Memorial University – sea change

Char Booth: Information Privilege: Narratives of Challenge and Change
TA Loeffler: Cultivating a View Towards Change
2014 Western University – e-magine the possibilities

Craig Gibson; Judy Jacobson: Opening Keynote
Megan Oakleaf: Closing Keynote
2013 University of New Brunswick – Synchronisation

Bonnie Stewart; Dave Cormier: MOOCs, Rhizomes, and Networks: Information Literacies in a Time of Complexity and Abundance.
Terry Reilly: Changing the Conversation
2012 Grant MacEwan University – Vitalité, économie et débrouillardise

Michael Eisenberg: What College Students Say About Conducting Research in the Digital Age: Implications for Libraries, Librarians, and Higher Education from Project Information Literacy
Adria Vasil: Decoding Greenwash
2011 University of Regina – Learning Under Living Skies

Brian Thwaits: The Big Learn: Smart Ways to Use Your Brain
David Bouchard: Aboriginal Success: A Crack in the Door
2010 McMaster University – Design, Play, Learn

Dr. James Paul Gee (Arizona State University): A New Paradigm for Learning in the 21st Century (And Where Libraries Fit In)
Dr. Steven J. Bell (Temple University): Exploring the Instruction Mystery: Designing our way past a wicked problem
2009 Université Concordia – Réflexions

Dr. John M. Budd (University of Missouri): Where do we go now? Some research directions in information literacy
Heidi LM Jacobs (University of Windsor); Selinda Berg (University of Windsor): Looking outward, looking within: Reflections on information literacy praxis
2008 UBC Okanagan – La culture de l’information débouchée

John Willinsky (Stanford University), « La Culture de l’information »
Alane Wilson, « Their perceptions, our reality: The information-seeking habits and preferences of college and university students »
Judith Peacock (Queensland University of Technology) et Nancy Goebel (University of Alberta, Augustana), « Alice and the Carpenter present: ‘The Time Has Come to Talk of Many Things: Act 1 – Your Future Through The Looking Glass' »
2007 Université York – Voir chaque point

Rick Salutin, « Thinking versus knowing: Where does information come in? »
Patricia Iannuzzi (University of Nevada), « Changing learning, changing roles: Collaboration at every angle »
Fay Durrant (University of the West-Indies), « Culture, context and content: Vital issues in ensuring information literacy and effective e-citizenship »
2006 Acadia University – Tracer une voie pour l’instruction

Dr. Patricia Senn-Breivik (Nehemiah Communications), « Information literacy and lifelong learning: The time is now! »
Dr. Jeremy Shapiro et Ms. Shelley Hughes (Fielding Graduate University), « If everything is information, is information literacy possible? »
Dr. Toni Samek (University of Alberta), « Information ethics on our global library streets »
2005 University of Guelph – A Kaleidoscope of Possibilities

Bill Johnston (University of Strathclyde)
Sheila Webber (University of Sheffield)
2004 University of Victoria – Theory Meets Reality

Dane Ward (Illinois State University), « The collaborative quest for compelling information literacy instruction »
Trudi Bellardo Hahn (University of Maryland), « Connecting information literacy to the research process »
2003 University of Windsor – Bridging the Gap: Teaching Across Boundaries

Dr. Clara Chu (University of California, Berkeley), « Information literacy within a multicultural critical framework »
2002 University of New Brunswick – River Runs: Trends in Library Instruction

Dr. Heidi Julien (University of Alberta), « Miles to go before we sleep… »
2001 Carleton Unversity – Teaching Using Learning in a Pluralist Setting

Dr. Tim Pychyl, Carleton University), « What’s our vision for teaching & learning?: Addressing systemic barriers to information literacy instruction »
2000 University of Western Ontario – Literacy for the Infollennium

Hannelore Rader (University of Louisville), « If we teach them will they learn? »
Dr. Michael Atkinson (University of Western Ontario), Teaching and learning in the 21st century
1999 Université McGill – Processus d’intégration de la formation documentaire au curriculum en partenariat avec nos collègues enseignants

Carol Kuhlthau (Rutgers University), « Collaboration in the learning process »
Gloria Leckie (University of Western Ontario), « Fostering a pedagogy for information literacy
1998 Queen’s University – Libraries at the Heart of Learning

Cerise Oberman (SUNY-NILI Hannelore Rader), « Library liaison program »
1997 Université de Montréal – Portails au monde de l’information

Thérèse Laferrière, « Learning to search and create co-operatively »
1996 Wilfrid Laurier University – Anticipation: Library Instruction for Changing Times

Roma Harris (University of Western Ontario), « Development of library instruction and its place in a changing learning environment »
1995 Université Laval
1994 Université d’Ottawa – Making Connections

Richard Rancourt (Université d’Ottawa), « Librarians can do it with style »
1993 University of Toronto – Library Instruction: Strategies for Success

Lorna Marsden (Wilfrid Laurier University)
1992 University of Windsor – Skills for Change

Patricia Breivik (Towson State University)
1991 Université Concordia – From Yesterday to Tomorrow

Maureen Pastine (Southern Methodist University), « Library user education: Where have we been? Where are we going? »
1990 Brock University – The Challenge of the 90’s

Constance Mellon (East Carolina), « Library anxiety: Instruction librarian as therapist »
1989 Bishop’s University et Champlain Regional College – The Art of Library Instruction

Evan I. Farber (Earlham College), « How I became ‘Bibliographic Instructor of the Year' »
1988 University of Waterloo et Wilfrid Laurier University – Teaching and Learning in the Present Tense

Stanley Benson (University Centre, Tulsa) et Sheila Laidlaw (University of New Brunswick), « The library’s status in undergraduate instruction: Far from the heart of things »
1987 McMaster University et Mohawk College – Re-Creating the Image

Table ronde avec Tom Eadie, Tanis Fink et Jacelyn Foster, « Immodest proposals: Alternative futures for instruction »
1986 John Abbott College – Connections Linking the Library Instruction Network

R. Smith (Université Concordia) et L. Melamed (consultant), « Learning style theory: implications for helping others learn
1985 University of Western Ontario et Fanshawe College – Reaching Out: New Directions in Library Instruction

Modérateur, George Robinson (University of Western Ontario), Table ronde sur « Faculty communication and the role of library instruction
1984 Queen’s University et St. Lawrence College – Coping with Crisis: Strategies for Survival

Margot McBurney (Queen’s University)
1983 Carleton University et Algonquin College – Exploring the New Technology for Library Instruction

Fraser Taylor, « Videotex and related technologies »
1982 University of Toronto – A Learner-Centred Approach to Teaching

Liz Burge, « How adults learn »
1981 University of Guelph – Approaching Instruction Effectively

« Librarians in the 1980’s: Skills and Technologies »
1980 Université McGill – Staff Development, Computerized Services, Part-time and Non-traditional User, Marketing

M. Scott (Université McGill)
1979 University of Waterloo – Teaching the Use of the Library: Instructional Strategies That You Always Wanted to Know But Were Never Taught

Table ronde avec trois bibliothécaires de la University of Michigan, « Instructional strategy for teaching the use of the library »
1978 Université d’Ottawa – Approaches to Library Instruction: Do You Know What Your Colleagues Are Doing?

Anne McQuade (Carleton University), « Teaching skills »
1977 Université York – Marketing the Library, Selling the Library as Part of the Teaching Learning Process
1976 Queen’s University – The Librarian as Teacher: Planning, Teaching, and Evaluating Library Programs

Hugh Munby
1975 McMaster University – Printed Materials

Monika Jensen (Metro Toronto Library Board)
1974 University of Toronto – Audio-Visual Techniques

Panel with B. Squires, L. Wise, D. Todgham, I. Melanchuk, « Matching Media & Message »
1973 Université McGill et Sir George Williams University (maintenant Université Concordia) – Communication and Learning Theory
1972 University of Western Ontario – General Overview of Orientation

F. Eugene Gattinger, « Confessions of a Library Orientator »